torsdag 15. august 2013

For mye papirarbeid i helsevesenet

Oppgitt over å måtte fylle ut papirskjemaer. Helse-norge er  ikke i dataalderen. Bildet er fra forsommeren iår da jeg var til nye undersøkelser på Radiumhospitalet.

Jonas Gahr Støre vil ha helseløft. Han vil ha en million flere behandlinger i helse-Norge.
Og ja, det er mye å gripe fatt i.
Helsevesenet vårt er fullt av køer og lang ventetid for kritisk syke.
Jeg er en amatør i helse, men jeg har vært aktiv pasient og bruker i over halvannet år, og har fått noen erfaringer og ditto tanker.

Et par eksempler : Hvorfor får kreftpasienter ikke time til stråling og cellegift etter klokken 15 på norske sykehus? Ville ikke flere pasienter bli behandlet dersom man fikk flere unna per døgn?
Jo, det ville selvsagt koste. Flere helsearbeidere ville måtte jobbe på ettermiddag og kveld, men hadde det ikke vært verdt sparte liv og lidelser?
Hvorfor må kreftpasienter betale for undersøkelser og cellegift? Når vi når nivået for frikort får vi pengene refundert, men det tar tid ,- og  tenk hvor mange mennesker som adminstrerer  hele ordningen.  Disse kostnadene kunne vært brukt på behandling i stedet for byråkrati.
Dessuten; Burde ikke de titusener av kreftpasienter og andre kritisk syke overhodet slippe å betale for undersøkelser og behandlinger?


Kunne ikke helsevesenet behandlet flere fortere, dersom de fjernet noe av adminstrasjon og papirarbeid? Hvor mange flytter egentlig papirer i helsevesenet?

Ofte har det slått meg at helsevesentet kunne vært mer effektivt dersom de på alvor gikk inn i dataalderen.
Støre og Jens Stoltenberg snakker om å ruste opp IKT  i helsevesenet.
Det er på tide.
Hvorfor har ikke sykehus og andre helseinstitusjoner dataterminaler hvor pasientene registerer seg for eksempel?
Hvor mange ganger har jeg ikke fylt ut papirskjemaer som forteller det samme som skjema fra forrige besøk? Hvorfor er ikke journalen min tilgjengelig  på data for alle sykehusene som har behandlet meg?

Da jeg var under kreftbehandling, ble jeg også frustrert over manglende effektivitet, over uendelig papirarbeid , over stadig nye leger, over MR-maskiner og annet som ikke virket.

I dag slo det meg igjen. Jeg var på Folkehelseinstituttet for å få vaksiner til en utenlandsreise. Der  fylte jeg ut et skjema for hvilke vaksiner jeg skulle ha,  om jeg hadde vært syk, om jeg hadde allergi eller diabetes eller andre sykdommer. Jeg leverte skjemaet fra meg til en helsesøster som så gikk med det til resepsjonen og så sto hun der til skrankedamen hadde lagt inn opplysningene om meg i datasystemet.


Les også .
Kreftpasient med kølapp

Når pasienten vet mer enn legen

Når datamaskinene ikke snakker med hverandre


Hallo, hvor mer effektivt hadde det ikke vært om jeg skrev selv alt inn på en PC, så kunne både helsesøster og lege lese dette etterpå, uten dette dobbeltarbeidet.
Med et  datasystem kunne pasientene logge seg inn med noe tilsvarende bank-id og skrive inn personalia og sykehistorie der.
Klart dette ville bety store investeringer, men på sikt ville helsevesenet helt sikkert spare store ressurser på dette, eller hva Jonas Gahr Støre?

Her intervjuer jeg helseminister Jonas Gahr Støre i juni om noe helt annet



3 kommentarer:

  1. Klart og tydelig. Du er bare så god <3
    Jeg er helt enig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppmuntrende hilsen! ja, vi er lei papirmølla!!

      Slett