torsdag 6. juni 2013

Respekt, Jo Nesbø!



foto: Peter Knutson 

Jeg bøyer meg i respekt for Jo Nesbø.
For en krimforfatter!


Den tiende boken om Harry Hole gjør rent bord. Politi får strålende anmeldelser overalt.
Først ut var VG trillet en sekser. Det er ikke mange bøker, og ihvertfall ikke krimbøker som får det. Den forrige boken hans fikk stort sett femmere, og noen lunkne anmeldelser et par steder.
Dagbladet skriver at Nesbø er i en klasse for seg
Og også i NRK fikk han gode kritikker nå.
Det blir spennende å se hva Aftenposten skriver. Da Gjenferd kom skrev anmelderen at det var på tide Nesø ga seg med Harrry nå.

Jeg er stolt over å få utgi bøker på samme forlag som Jo Nesbø. Glad over at Aschehoug turde å satse på meg!!




Men tenk for en suksess Jo Nesbø har!
En ting er alle solgte bøkene, mange kan selge mye uten å få gode anmeldelser.

Tenk å få seks !
Jeg er kritisk til terninger, det er en enkel måte å vurdere kunst og litteratur på. Likevel må det være en drøm.
Selv har jeg opplevet å få flere femmere og en firer. Er kjempeglad og lykkelig for det.

Hvordan skal en skarve nybegynner tørre å komme med ny krim etter dette raset av overveldelse hallelujakor?

I dag blir den offisielt lansert. Jeg har tenkt meg på release-party på Rockefeller, hvis kreftene holder etter en kursdag.
Husker jeg var på Di Derres slippfest for deres første DVD på Smuget en gang tidlig på 90-tallet.
En kollega i Dagens Næringsliv hadde vært kjæreste med ham og dro flere av oss med på party.
Det var kjempegøy!
Men lite visste vi at megleren på scenen ville bli en av Norges største stjerner i årene som kom.


Og det er faktisk oppmuntrende å høre at Nesbø ikke var umenneskelig dyktig ved først utgivelse av krim. Flaggermusmannen solgte 5000 eksamplarer, rundt der salget av På direkten foreløpig ligger.
Fornøyd jeg og!!.


Og jeg skal lese boken nå. Håper bare den ikke er så vanvittig god at den dreper min skrivelyst, men at den i stedet inspirerer!!

Her er noen av anmeldelsene av Politi: ANMELDELSER AV POLITI

Og da er det bare å sette i gang å flikke og forbedre manus i godstolen min i de bløte lyse kveldene som nå er.
Bare ikke i kveld!




Legg til bildetekst

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar