onsdag 7. mars 2012

Å kjenne på frykten





Jeg er på Sørlandet, på stedet vårt her ytterst i havgapet mellom Tvedestrand og Arendal. Går på turer, skriver, tenker, lager god mat og tenker mer.
Igår kveld var det mørkt, det ulte i husveggen, regnet pisket mot vindusruten og det satte meg i riktig stemning.
Som jeg sa på chat til en forfatterkollega i dag:Jeg skriver best når jeg er litt redd. Jeg henter følelser i meg selv, forstørrer og dikter vilt.



De beste spenningsscenene ( som jeg har fått en god del ros for av anmeldere) har jeg nettopp skrevet når jeg har vært alene, enten her eller på¨fjellet.Da har jeg latt mørkredsel komme frem fra kroker og kriker, lukket øynene og levd meg inn i Christinas verden.
Så skriver jeg. Så lukker jeg øynene, fantaserer og kjenner på frykten,
Slik funker for meg.

¨Da jeg kom hit ned husket jeg at jeg ikke hadde vært her siden kreftdiagnosen.
Ikke siden bildet over tatt den siste helgen i oktober.
Da var datteren min og jeg her nede. Jeg var invitert på bokbad i Tvedestrand.

Mange kom på cafeen i sentrum, jeg ble bokbadet og leste fra "På direkten."
Solgte noen bøker og.


I Holmesund koste vi oss den helgen, og jeg husker høstværet var nydelig. Siste helg i oktober. Sammen badet datteren min og jeg i sjøen. Hun lille tøffa, stupte ut i, mens jeg vasset ut i det ni-ti grader kalde vannet, før jeg la på svøm.
De gufne isbadescenene i boken har jeg også tenkt ut etter at jeg har badet i kaldt-kaldt vann. Kjent på skrekken på hva den mørke sjøen kan skjule.


Mandagen etter jeg var her sist, på selve Halloweenkvelden, kjente jeg kulen i brystet.
Livet ble snudd opp ned.
Dyp fortvilelse,redsel, usikkerhet og frykt for å dø dominerte ukene som fulgte.
Når jeg nå tenker tilbake på november og desember, forstår jeg ikke at jeg holdt ut.
Forstår ikke nå at jeg var i stand til å dra på jobb, ha boksigneringer, mammafester og være på teater, danseforestillinger og middager med venner mens jeg ennå ikke visste hvor alvorlig kreften var. Om jeg hadde spredning, om, om, alle de mange om-er som surret rundt i hodet mitt de fire ukene før operasjonen og også den første uken etter.
Jeg gråt mye i skjul den tiden.

Det gjør jeg ikke lenger.
For jeg tror ikke lenger at jeg skal dø av dette, midt i livet, dø fra barna mine.
Stoler på legene som sier jeg er kreftfri, som sier jeg har gode prognoser.

Men likevel har jeg fått en annen dybde,et nytt alvor inn i livet mitt. En påminnelse om hvor sårbart alt er.





Og så tenker jeg at det er bra vi ikke vet om alt som livet byr på.

Her på sommerstedet vårt, står krukkene fremdeles ute med visne blomster i. Da jeg var her sist, sto sommerblomstene fortsatt i fargerik blomstring og jeg hadde ikke hjerte til å ta dem inn. Trodde jo jeg skulle komme tilbake her i løpet av november.





På knaggene på soverommet henger sommerkjolene slik jeg brukte dem sist,så sent som i september. Den gang jeg var glad og så forventningsfullt mot den kommende bokhøsten. Rakk aldri å pakke dem ned. Skulle jo snart tilbake.

Hvis jeg hadde visst om kreften som banket i brystet mitt i sommer, ville jeg ikke ha gledet meg til bokhøsten.
Så slik sett var det bra at kreften ble oppdaget først etter at boken var lansert.

Idag snødde det. Sjøen sto på og bølgene slo inn mot bryggen vår. En enslig fiskerbåt ligger sammen med en jolle i sundet her, hos en av de få fastboende i uthavnen Holmesund.

Bikkja og jeg har vært på flere turer i det friske været.Ingen andre har vært å se på veien, langs den frådende sjøen eller i den mørke skogen.
For første gang fikk jeg i dag snø i parykken! Håret blåste inn mot ansiktet. Glemmer nesten at jeg har parykk.
Under sitter det gjenstridige hårstrå. I dusjen i dag, dro jeg i hårtustene, men de sitter bomfast. >De får være der. Håret varmer tross alt, selv om det ikke er noe pent.
Stillheten gjør meg godt. Og det beste er at Christina Fiori Mørk holder meg med selskap. Jeg skriver så tastene på PC-en blir varme. Er sugd inn i den nye historien, endelig!

Må inspirasjonen og innlevelsen vare.




Skrivingen er min frisone. Tenker ikke på kreftbehandlingen og det som gjenstår.
Tenker i stedet på sommeren som venter. På at jeg skal løpe barføtt i gresset her og bade fra svabergene hver dag, uansett vær. Etterpå slår jeg alltid 20 hjul eller mer. Godt for sjel og kropp!
Til sommeren har jeg kort-kort hår og kan kaste parykken. Huset er fullt av sommerhatter jeg kan bruke. Og jeg lar sommerkjolene henge klare til bruk. Ikke vits å pakke dem ned nå.
Sommervarmen er rett rundt hjørnet.

Det er mye å se frem til!

1 kommentar:

  1. Det er en mening med alt ilivet. Godt vi ikke vet.
    Du, jeg blir så fengslet av din forfatter glede. Jeg later som du skriver roman her jeg :-)
    Lekre sommerhatter! Perfekt til sommeren.
    20 hjul eller mer - wow! Spreke tøffe du <3.
    ________________________________________________

    Så lekre sommergardiner du har:)

    Klem og kos deg videre. Håper været blir bedre, du fortjener, solen skinner på deg.

    SvarSlett