torsdag 29. mars 2012

Bokbad med cellegift gikk bra!!







Ingen skandaler på mitt første bokarrangement med cellegift innabords.
Jeg ble verken sliten, svett under parykken eller besvimte.
Den eneste skandalen sto NSB for. Togstans førte til at forfatter-kollega Merete Junker aldri kom seg oppover til Lillehammer, slik planen var.
Men jo, cellegiften førte til et avbrekk i bokbadet,uten at det ble den mega-skandalen av den grunn.
Mer om det senere!





Det var herlig å komme til Mjøsbyen. Jeg har røtter i Gudbrandsdalen og har vært der mye i oppveksten fordi en onkel var overlege på sykehuset der, og vi stoppet ofte på vei til hytta i Ringebu. Som ung var jeg ofte i Lillehammer på fest og som voksen faktisk mange ganger også gjennom jobben.

Men i går var det bokarrangement på den trivelige bokhandelen Gravdahl som gjaldt.




NSBs skyld altså at tre ble til to. Kurt Hansen og jeg måtte kjøre showet for kriminteresserte lillehamringer.


Det var ikke akkurat stappfullt i lokalet hos Gravdahl, men det var omtrent dobbelt så mange som Hans Olav Lahlum hadde tidligere i våres.
Og de som kom var åpenbart interesserte.
Kurt Hansen og jeg fikk spørsmål, gode og relevante spørsmål av publikummere. Som for eksempel hvordan vi finner på navn. Hvordan vi jobber. Om vi har hele storyen klar før vi skriver.




Både Kurt og jeg tegnet og forklarte.



Jeg leste fra starten av boken der programleder Maria Bergstrøm dør under sending, på direkten!, fortalte litt om at jeg ønsket å vise hva som skjer med journalister og en mediebedrift når de får pressens søkelys på seg.





Så fulgte et par creepy scener og jeg fortalte om hovedpersonen Christina Fiori Mørk litt kompliserte personlighet, om sleipe finansfyrer, kolleger med spisse albuer og om Munchmysteriet i boken. Og selvsagt litt erotikk og kjærlighet og. Leste fra et avsnitt hvor min krimheltinne møter en mann hun kjenner en intens og spontan tiltrekning til. Love & crime!



Christine hos Gravdahl steppet inn og leste fra Junkers Pumasommer og skrøt av den.
Jeg kjøpte boken hennes etterpå, og det så jeg at flere andre også gjorde.

Jeg trives med å være ute i felten, å være på slike bokarrangementer.

Det er inspirerende å treffe lesere. Selv om ikke kassaapparatet gikk varmt, så tenker jeg at vi forfattere legger et grunnlag når vi er slik ute på bokarrangementer.
Både hos lesere,som får et inntrykk av oss forfattere bak bøkene og ikke minst bokhandlerne som ofte leser boken før vi kommer og som kanskje vil anbefale den med større glød overfor kunder.

Det kom noen kjentfolk,som det faktisk alltid gjør når jeg er ute på bokarrangementer.Denne gang en tremenning fra Ringebu-slekten min og en Facebook-venn.Men ingen kolleger fra NRKs distriktskontor på Lillehammer. Det syntes jeg var litt rart,særlig siden alle forfattere som krimkvelden dreiet seg om har bakgrunn i presseyrket og både Junkers og min også har handling fra mediemiljø.

På et slikt bokarrangement leser vi og forteller om bøkene våre. Noen ganger er det noen som intervjuer oss, men ikke i går kveld.

Underveis mens jeg leste ble jeg rammet av akutt tørste.
Jeg måtte ta en pause. Cellegiften gjør meg tørst,og jeg MÅTTE ha vann promte mens jeg satt der i stolen.
Mens Gravdahls Christine hentet vann til meg fortalte jeg kort at jeg var under kreftbehandling.

Ingen ble sjokkert, men de ble nok overrasket.

Før på dagen var boken min På direkten med i God morgen Norge da Dagbladets krimanmelder blant annet presenterte denne påskens "Må lese"-bøker. Jeg er glad for all medieeksponering jeg kan få!

Med Lillehammer-turen ble det en lang dag, var ikke hjemme før midnatt. Og herlig er det å oppleve at jeg slett ikke er sliten i dag.
Et nesten mitt gamle jeg.

I dag har jeg skrevet på bok nummer to og vært på lang-lang tur i skogen.

Og i ettermiddag da jeg kom tilbake fra hvitveisen og fuglekvitteret i skogen, fikk jeg denne meldingen fra en av tilhørerne på Lillehammer. Jeg må dele den, fordi den var så rørende!

"Vakre A C. Jeg bøyer meg i stjernestøvet som var drysset over deg i går. Tusen, tusen takk for at du gjorde kvelden eventyrlig dyrebar. For en deilig energi du har over deg - og utstråler. Det var så morsomt å høre deg lese og takk for signering i en av mine yndlingsbøker - På direkten. Ønsker deg en fantastisk fin påske."

Ønsker dere også en fin påske. Kanskje vil noen av dere lese boken min. Den er på vei ut til bokhandlerne i pocket nå,og kan bestilles på nettbokhandlere også.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer ! Så herlig at det gikk så bra : )
    Hvitveis ?! Vi pleier å ligge forran dere når det gjelder våren- må lööööpe ut å skjekke i skogen jeg også !!! Har en fantastisk hvitveis-vase som lengter etter å fylles
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  2. Takk!! Ja, skogen herer full av hvitveis.Sikkert hos deg også. Rare greier, det pleier jo å være hvitveis i mai!g

    SvarSlett