fredag 19. august 2011

- Aldri stole på en journalist?



Det er helg og en begivenhetsrik uke ligger bak meg. Avisintervjuer, sjampis, lykkefølelse og glede.
På pressekonferansen til Aschehoug fikk jeg presentert romanen min og omslaget ble for første gang vist frem.
På bildet over her ser dere omslaget. Noen små justeringer igjen, for å få motivet enda tydeligere. En død kvinne, kamera og studio.
Men fortsatt kan jeg ikke hvile.
Denne weekenden blir ikke fylt med lange turer, fest og moro. Hardt arbeid venter. Det aller siste arbeidet med boken må jeg nemlig gjøre disse to dagene.

Heretter alltid sitatsjekk!

Når jeg sitter her med papirarbeid foran meg dveler jeg likevel over uken som har gått. Den har lært meg et par ting. Aldri stol på at journalisten gjengir det du forteller. Det som kommer på trykk er ikke alltid riktig.
Litt trist å oppleve. Desillusjonerende, rett og slett.




På pressekonferansen på Aschehoug denne uken møtte vi debutanter et stort pressekorps. Noen ville snakke med meg etterpå. Jeg tenkte jeg skulle være "large" og avslappet. Skulle ikke bli hysterisk og be om sitatsjekk. Gjorde derfor ikke det. Konsekvensen var at jeg fikk både feil navn i en avis og jeg ble ikke sitert riktig på noe annet. Ikke alvorlig riktignok, men likevel irriterende. Særlig i våre google-tider, hvor alt kan søkes opp i ettertid.
Tittelen på storyen dere ser over her, er heller ikke så dekkende for boken min. Selv om På direkten er en krim hvor drap blir begått, er handlingen ikke blodig. Drapsmetoden er for avansert til det og jeg er ikke begeistret for voldelige scener.

Klok av skade
I går ble jeg intervjuet igjen. Da ba jeg om å få lese intervjuet. Og på mail i dag fikk jeg lese alt. Denne gangen hadde journalisten stavet navnet mitt riktig og han hadde laget en fin historie. LIkevel var det et par småting jeg ville ha endret på. For det er nyanser som kan være riktig og viktig.
Til uken kommer intervjuet i fagbladet Journalisten, og en av dagene har Aftenposten også en utbrett og samlereportasje på høstens debutanter. Også her fikk jeg sitatsjekk.



Men nå har jeg ikke tid til å dvele ved andres skrivestil og presisjonsnivå. Denne helgen venter beinhardt arbeid. Et bud fra Aschehoug kom til NRK i ettermiddag med en stor pakke. I esken ligger alle arkene til boken min. Over 400 sider. Det er tid for siste korrektur. Siste sjanse til å stryke en setning, kontrollere at alle kapitlene stemmer og alle ord er riktig stavet.
Om en time skal jeg hente de to minste barna som har vært borte på svømmeleir en hel uke. Gleder meg så til å se dem, men jeg får dessverre ikke tilbragt så mye tid med dem i helgen.
På bordet foran meg ligger pakken med alle arkene.
Det er ikke akkurat drømmehelg som ligger foran meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar