tirsdag 14. juni 2011

- Jeg vil ha 50 eksemplarer av boken din!

I disse dager skal forlaget bestemme seg for hvor stort opplaget på boken min "På direkten" blir. Uansett blir det ikke stort. Jeg regner ikke med å tjene penger på dette. Jeg får neppe betalt for permisjonen jeg hadde i Frankrike og for alle de tusener av kveldstimer og tidlige morgener jeg har brukt foran PCen.
Belønningen er at manuset er antatt og at boken kommer ut.
Men når jeg beveger meg blant venner er det lett å la seg begeistre av andres entusiasme og nysgjerrighet.

I helgen var vi i stort party i København. Der møtte jeg over 100 mennesker. Venner og venners venner. Overraskelsen var stor over at nesten alle visste om bokprosjektet mitt. Veldig mange var nysgjerrige og ville vite det meste. Hva boken handlet om, hvordan jeg fikk ideen og når jeg hadde hatt tid til å skrive boken.
Jeg svarte etter beste evne.
Mest overrasket og glad ble jeg over at svært mange sa de ville kjøpe kriminalromanen min. Selv folk jeg ikke kjenner lovet å kjøpe "På direkten."
En av gjestene, en fremgangsrik næringslivstopp, bestilte sporenstreks 50 eksemplarer. Han skulle gi boken bort til forretningsforbindelser. Da jeg traff ham på sykkeltur etter festen, gjentok han kjøpsønske.
Hyggelig selvsagt, men det er lenge til høsten.

Jeg summerer. Hvis alle jeg kjenner kjøper et eksemplar hver og gir en bok til en venn eller bestemor til jul, ja da blir det noen hundre solgte bøker. Men selv jeg forstår at venner og naboer ikke kan gi meg de store salgsvolumene.
Men alle monner drar.

Nå er Jo Nesbøs bok ute. Som jeg spådde i et blogginnlegg for en ukes tid siden, fikk forfatteren megamye oppmerksomhet. Og han ble helt riktig gjest i Lørdagsrevyen på NRK. "Gjenferd" har stort sett fått strålende kritikker. Bare Aftenposten mente Harry Hole gikk på tomgang. Boken hans trykkes i over 100.000 eksemplarer. Ny norsk rekord.

Her er Gjenferd i hus. Foreløpig ligger den på kjøkkenbordet. Jeg vurderer å lese den neste helg. Men så tenker at jeg kanskje blir deppa. Det er ikke lett å måle seg mot en mester. Kanskje det er best å vente til boken min er gått i trykken?

Opplaget mitt blir uansett bare på noen tusen. Er jeg heldig og flere enn venner, venners venner, kollegaer og naboer kjøper boken, blir "På direkten" kanskje trykket opp i andre opplag.
Barna mine håper på kjempesalg. For jeg har lovet dem en tur på safari i Afrika for bokpengene. Kanskje må jeg spe på med sparepenger for å få råd til turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar