søndag 5. juni 2011

Etter Jo Nesbø venter bokhøsten

Denne uken kommer Jo Nesbø med ny kriminalroman. Harry Hole vil igjen være på alles lepper. Forlaget,media og bokhandlerne forbereder seg til årets lansering. I bokhandelen har de mest utålmodige kunnet få en prøvesmak på den nye boken. Forlaget har trykket opp det første kapittelet i et PR-hefte.
Alle er sikre på en ting: Nesbøs "Gjenferd " blir en kassasuksess.
Like overbevist er jeg om at forfatteren Jo Nesbø kommer til å opptre i alle aviser og TV-kanaler. Nesbø blir garantert lørdagsportrett flere steder, kanskje til og med i Dagsrevyen.
Og nå en uke senere kan jeg konstatere at jeg fikk rett. Dagsrevyen var med Nesbø på tur i Lørdagsrevyen. Se innslaget her:


Og det er ikke underlig. Nesbø er landets ubestridte krimkonge. Han har kjempeapell, han er et multitalent, han er superkjendis og er i ferd med å bli en internasjonal stjerne.
Det er nesten til å miste pusten av.

Vi har samme forlag; Aschehoug. Men der stopper likheten.

Forlaget har advart meg mot å lansere kriminalromamen min i høst. Det er spesielt tøft å debutere på denne tiden av året.
Bokhøsten byr på mange utgivelser og så mange spennende forfattere. Debutantene står i kø.
Som debutant risikerer jeg å drukne. Det er vanskelig å få omtale i media, boken min vil forsvinne i hyllene hos bokhandlerne og kanskje får jeg ikke en eneste litteraturanmeldelse.
I år regner de med at det blir enda tøffere enn normalt.
Advarselen handler om Nesbø-effekten. Det er vanskelig å debutere samtidig som ny Harry Hole-roman foreligger. Boken er ventet å støvsuge markedet.Spenningslystne nordmenn vil kjøpe boken til seg selv og den blir garantert årets julegave.
Ingen kan si at jeg ikke ble advart.Forlaget ville at jeg skulle vente til neste år, til neste januar med å debutere. Da er det færre bokutgivelser og det er lettere å få god eksponering i bokhandelen og i avisspaltene. Men jeg syntes det var fryktelig lenge å vente nesten et år. Siden boken min forlengst var ferdig. Et år!
Etter et par runder ombestemte Aschehougs seg og plasserte "På direkten" på høstlisten sin.
Denne uken vil jeg kanskje undres om utålmodigheten min var så lur. Men nå er det for sent å angre. Løpet er kjørt.

I mellomtiden får jeg døyve nervene med "Gjenferd" og trøste meg med at vennene mine vil kjøpe boken min til høsten. Ihvertfall noen av dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar